Jesteś właścicielem lokalnego biznesu i zastanawiasz się jak wypromować go w internecie? Czujesz, że odpowiedzią na Twoje potrzeby jest pozycjonowanie w Google, ale nie do końca wiesz na czym to polega? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!
Większość internautów w Polsce na co dzień korzysta z wyszukiwarki Google. W pasek tej niezwykle popularnej wyszukiwarki wpisujemy najróżniejsze hasła, aby znaleźć ciekawe czy niezbędne informacje, interesujące nas produkty oraz lokalne usługi. Śmiało można powiedzieć, że większość osób szukających usług w swoim regionie korzysta z wyszukiwarki Google. Nic zatem dziwnego, że jeśli prowadzimy swój własny biznes, pragniemy, aby nas także łatwo było tam znaleźć.
Pozycjonowanie lokalne – co obejmuje?
Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie trzeba najpierw zastanowić się nad tym, w jaki sposób internauci szukają lokalnych usług w Google. Można powiedzieć, że czynią to na poniższe sposoby, poniżej na przykładzie usługi pozycjonowania we Wrocławiu:
- wpisując w pasek przeglądarki hasło: “Pozycjonowanie Wrocław”,
- wpisując w google maps hasło: “Pozycjonowanie Wrocław”,
- wpisując w pasek google samo hasło: “Pozycjonowanie”, a algorytm prezentuje lokalne wyniki na podstawie wykrytej lokalizacji,
- korzystając z wyszukiwania głosowego i mówiąc: ”firma pozycjonująca we Wrocławiu”.
Już na pierwszy rzut okiem widać, że pozycjonowanie lokalne firmy będzie oznaczać działanie w różnych kierunkach – w mapach Google oraz bezpłatnych wynikach wyszukiwania. A zatem do kompleksowego pozycjonowania lokalnego niezbędne jest posiadanie firmowej wizytówki w Google Moja Firma oraz firmowej strony internetowej. Solidna agencja Seo zakłada, optymalizuje oraz prowadzi wizytówki firmowe w mapach Google regularnie zwiększając ich widoczność. Dbanie o wizytówkę w Google Moja Firma może także oznaczać dostarczenie profesjonalnych zdjęć, które zachęcą potencjalnych klientów do kontaktu. Ponieważ pozycjonowanie lokalne obejmuje także klasyczne bezpłatne wyniki wyszukiwania niezbędne jest wykonanie bądź zoptymalizowanie firmowej strony internetowej.
Planując pozycjonowanie strony internetowej warto pamiętać, że niemal zawsze wymaga ona optymalizacji, zanim jeszcze rozpocznie się jako taki proces pozycjonowania. Aby lepiej to zrozumieć można posłużyć się przykładem wyścigów samochodowych. Do wystartowania w tego typu zawodach nie wystarczy zdolny kierowca, wysokiej jakości paliwo oraz zgrany i doświadczony team. Niezbędny jest dopieszczony pod każdym względem bolid, który na razie jeszcze stoi w garażu, ale w każdej chwili jest gotowy do startu. Podobnie jest z pozycjonowaną stroną, aby mogła ona ‘wystartować’ w rankingu stron w wyszukiwarce Google musi być prawidłowo do tego przygotowana. Im lepiej zostanie ona dostosowana do pozycjonowanie, tym łatwiej będzie osiągać realne cele, a co za tym idzie oczywiście najbardziej pożądany przez inwestora – zwrot z inwestycji w pozycjonowanie. W praktyce oznacza to, że poszukiwań firmy pozycjonującej najlepiej jest rozpocząć nawet jeszcze wtedy, gdy nie posiadamy firmowej strony internetowej. Najskuteczniej pozycjonuje się strony internetowe wykonane tak, aby jak najlepiej zapunktowały w Google już na starcie.
Pozycjonowanie lokalne – od czego się zaczyna?
Wstępem do pozycjonowania jest rozmowa z inwestorem lub osobą odpowiedzialną w firmie za marketing internetowy. Ma ona na celu określenie celów. W pozycjonowaniu sprowadza się to do ustalenia pozycjonowanych słów kluczowych. Ale tutaj niejednokrotnie pojawia się niespodzianka. Bardzo często zdarza się, że hasła proponowane przez klientów nijak mają się do realnych tendencji wyszukiwań internautów. Jako przykład można posłużyć się wyszukiwaniem przez internautów firm pozycjonujących strony. Specjalista seo w pierwszej kolejności podałby zapewne hasło: Agencja Seo Wrocław. Ale dzięki narzędziom badającym tendencje wyszukiwań w Google dobrze wie, że ludzie najczęściej wpisują hasło: “Pozycjonowanie Wrocław”. Oczywiście oprócz tych dwóch haseł, potencjalni klienci wpisują także inne bardziej złożone, które jesteśmy w stanie wychwycić dzięki profesjonalnym narzędziom. Celem takich analiz jest stworzenie listy słów kluczowych, na które warto, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, ponieważ najprawdopodobniej przełożą się one na realne wejścia na stronę www z wyników wyszukiwania. Dopiero posiadając tego typu listę fraz ustaloną z klientem przechodzi się do analizy stron internetowych, które aktualnie wyświetlają się wysoko w Google na w/w hasła. W zależności od popularności oraz trudności słów kluczowych analizuje się budowę i bogactwo treści na w/w stronach internetowych oraz jakość prowadzących do nich linków pozycjonujących. Dopiero po przeprowadzeniu tego typu analiz możliwe jest ustalenie realnego budżetu, jaki należy przeznaczyć, aby mieć niemal pewność osiągnięcia pozytywnych rezultatów pozycjonowania lokalnego.
Rola linków w pozycjonowaniu lokalnym
Każdy, kto chociaż trochę jest zorientowany w kwestiach pozycjonowania ma świadomość, że ostatecznie proces ten sprowadza się do tworzenia tzw. link buildingu dla pozycjonowanej strony. Sieć linków przychodzących to ogół aktywnych odsyłaczy do strony prowadzących z zewnętrznych, innych stron internetowych. Przy ustalaniu jakości, siły tych linków pozycjonujących algorytm bierze pod uwagę mnóstwo czynników, należą do nich między innymi: autorytet domeny, na której opublikowany jest link, rodzaj odnośnika (a jest ich wiele), ilość podobnych odnośników na danej stronie (im mniej tym lepiej), otoczenie tematyczne odnośnika, itp. Profesjonalna agencja seo bierze pod uwagę te wszystkie czynniki, aby stworzyć możliwie najlepszy profil linków pozycjonujących, ponieważ to właśnie one ostatecznie zaważą o pozycjach w Google pozycjonowanej strony. W pozycjonowaniu lokalnym przykłada się duża wagę do zdobywania odnośników na stronach internetowych o wykrytej analogicznej lokalizacji. Jeśli zatem pozycjonowana jest strona na Wrocław, najlepsze będą linki ze stron także związanych tematycznie z tym miastem. Oczywiście brana jest także pod uwagę tematyczność stron linkujących.
Zastanawiasz się nad inwestycją w pozycjonowanie firmowej strony www? Nie czekaj, przecież każdego kolejnego miesiąca konkurencyjne firmy już coś robią na rzecz budowy wizerunku w Google. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej wygrasz wyścig o topowe pozycje w Google.