Z uwagi na wykonywany zawód interesujesz się tematem zaburzeń rozwojowych u dzieci? A może w Twojej rodzinie jest dziecko, u którego stwierdzono jakiś rodzaj zaburzenia i w związku z tym zastanawiasz w jaki sposób można mu pomóc? Bez względu na to dlaczego zdobywasz informacje na ten temat, ten artykuł może cię zaciekawić. Przedstawimy w nim krótką i ścisłą charakterystykę jednej z terapii dzieci zaburzonych – Metody Krakowskiej.

Słyszałeś już o tym kierunku w terapii? Może Metoda Krakowska zawsze była przez Ciebie utożsamiana jedynie z wczesną nauką czytania? A może pierwszy raz słyszysz o tej terapii? Zapraszamy do zapoznania się z ważnymi informacjami na temat tej terapii. Mogą mieć one wpływ na Twoje podejście do rozwoju dzieci zaburzonych. Źródłem dla tego artykułu jest strona Juniora.pl oraz https://elboxedu.com.pl/.

Metoda Krakowska – kilka szczegółów

Początkowo Metoda Krakowska nie była nazywana Krakowską a Symultaniczno-sekwencyjną nauką czytania. Skąd taka nazwa? Początki terapii sięgają badań prowadzonych z udziałem dzieci z zaburzeniami słuchu. W ich wyniku opracowano metodę wczesnej nauki czytania – zwanej symultaniczno-sekwencyjną. Odkryto, że dzieci, które uczą się czytać uczą się jednocześnie komunikować z otoczeniem i rozumieć świat. Równolegle rozwijały się pozostałe elementy wchodzące w skład całej terapii. Jednak to prawda, że nauka czytania jest fundamentem terapii i przewija się przez wszystkie jej etapy. Z czasem, w celu uniknięcia błędnego interpretowania założeń tej terapii, zaczęto ją określać mianem Metody Krakowskiej – od miejsca jej powstania, czyli Krakowa.

Terapia jest ukierunkowana na dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, czyli autyzmem, zespołem Aspergera, alalią, zagrożone dysleksją, a także dzieci z wadami genetycznymi np. zespołem downa. Celem tej terapii jest stymulacja i rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Priorytetem jest nauka czytania, bowiem dziecko które umie czytać, może swobodnie komunikować się ze światem zewnętrznym – łatwiej mu zrozumieć siebie i innych. Stosowana jest symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania czyli metoda uczenia samogłosek i sylab jako podstawowych elementów języka słyszalnego.

Oprócz nauki czytania Metoda krakowska obejmuje stymulacje pamięci, logicznego myślenia, terapię reki, logoterapię, ćwiczenia lewopółkulowe, naukę relacji międzyludzkich i emocji i wiele innych.

Czy wiesz, że…

Metoda Krakowska to polska terapia opracowana przez profesor Jagodę Cieszyńską.
Terapia Metoda Krakowską wymaga od rodzica ogromnej determinacji i poświęcenia. Zakłada się, że rodzice lub opiekunowie dziecka będą z nim ćwiczyć w domu – poza zajęciami u terapeuty. Praca z dzieckiem na słuchawkach lub przy stoliku może wymagać wiele samozaparcia ze strony dorosłego.
Jak już wspomnieliśmy podstawą terapii jest słuchanie nagrań przez słuchawki – przynajmniej 10 minut dziennie. Początkowo zmuszenie dziecka do współpracy może nastręczać trudności, ale po pewnym czasie dziecko się przyzwyczaja i z chęcią uczestniczy w tej części terapii.
Dziecko ze specrum autyzmu może rozwinąć wszystkie funkcję poznawcze i zacząć funkcjonować normalnie w społeczeństwie.
Terapię należy rozpocząć jak najszybciej od momentu uzyskania diagnozy lub odkrycia symptomów świadczących o zaburzeniu – najlepsze efekty osiąga się jeśli terapia zacznie się prze 3 rokiem życia dziecka.

Dlaczego Metoda Krakowska?

Metoda Krakowska wydaje się być bardzo naturalną drogą terapii. Opiera się na badaniach dotyczących funkcjonowania mózgu i w ćwiczeniach wykorzystuje niesamowite zdolności ludzkiego mózgu, mianowicie jego neuroplastyczność. Badania dowodzą, że połączenia między synapsami w mózgu tworzą się szczególnie w pierwszych trzech latach życia dziecka i mają na to wpływ bodźce zewnętrzne. Zauważono też, że dziecko chętnie przyswaja sobie nowe umiejętności, jeśli jest to intencjonalne działanie z zewnątrz i jeśli samodzielnie może ćwiczyć daną umiejętność. Poprzez oddziaływanie środowiskowe możemy osiągnąć ogromne efekty. Warto pamiętać, że dziecko uczy się nie tylko dobrych wzorców – naśladuje wszystko, co zaobserwuje w swoim otoczeniu. Dlatego tak ważne jest intensywne ćwiczenie z dzieckiem, aby niejako „wdrukować” w jego mózg nowe schematy i funkcje poznawcze.

Terapia przynosi niesamowite efekty. Warto porozmawiać z rodzicami, których dzieci skończyły terapię i zapytać je o to, co udało się osiągnąć. Można przeczytać o przeżyciach, które rodzice opisują na swoich blogach lub w książkach. Doświadczenia innych to najlepsza rekomendacja skuteczności terapii.

Jeśli problem zaburzeń rozwoju dzieci dotyczy Twojej rodziny, to może warto byłoby zainteresować się terapią Metodą Krakowską. Zachęcamy do zapoznani się z różnymi publikacjami na jej temat i wyrobieniem sobie własnej opinii.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here