Co jeść i jakie suplementy przyjmować? Uprawiać sport czy może go ograniczać? Dowiedz się, jak najlepiej o siebie zadbać w tym wyjątkowym okresie.

Dieta przez dziewięć miesięcy

W trakcie ciąży powinnaś przyjmować odpowiednio dużo żelaza. Dlatego regularnie sprawdzaj jego poziom i nie unikaj mięsa. Zwiększ też ilość owoców oraz warzyw, żeby zapewnić sobie właściwy poziom niezbędnych witamin i minerałów. Nie jedz jednak wyłącznie surowych warzyw, bo zbyt duża ilość błonnika może podrażniać układ pokarmowy. Nie zapominaj też o zdrowych tłuszczach i zbożach. Unikaj za to surowych ryb, serów i wędlin długodojrzewających.

Ważne suplementy diety dla kobiet w ciąży

Pamiętaj o tym, żeby przyjmowanie suplementów w ciąży zawsze konsultować z lekarzem. W tym wyjątkowym dla Ciebie okresie zwiększa się zapotrzebowanie na kwas foliowy, który ma istotny wpływ na rozwój dziecka. Zazwyczaj ciężko uzupełnić kwas foliowy za pomocą samej diety, dlatego niezbędne mogą okazać się suplementy diety dla kobiet w ciąży z kwasem foliowym. Jeśli jesteś wegetarianką, konieczna może być też suplementacja witaminy B12, cynku, żelaza, kwasów omega-3, w tym DHA. W tym okresie ważna jest też witamina D, dlatego dobrze jest oznaczyć jej poziom i w po konsultacji z ginekologiem włączyć do diety suplementy diety dla kobiet w ciąży z witaminą D3.

Zdrowa aktywność fizyczna

W ciąży, jeśli nie ma przeciwwskazań, nie musisz wcale rezygnować z ćwiczeń. Oczywiście sporty ekstremalne oraz urazowe musisz przełożyć na później, ale średnio umiarkowana aktywność fizyczna jest jak najbardziej korzystna dla Ciebie i maluszka. Jeśli masz wątpliwości, zawsze konsultuj się z lekarzem. Zwłaszcza jeśli przed ciążą prowadziłaś bardziej siedzący tryb życia i dopiero teraz chcesz zwiększyć aktywność fizyczną.

Wspieranie mikrobiomu

W ciąży powinnaś wspierać zarówno mikrobiom jelitowy, jak i mikrobiom dróg rodnych. W tym okresie możesz mieć zmniejszoną liczbę dobrych bakterii. Dlatego włącz do diety produkty bogate w bakterie probiotyczne, na przykład jogurty i kefiry oraz kiszonki lub przyjmuj suplementy, np. probiotyk dostarczający dobrych bakterii jelitowych i probiotyk ginekologiczny w ciąży. Jeśli masz wątpliwości, czy można brać probiotyki w ciąży, odpowiedź jest prosta: tak. Zwłaszcza te dedykowane przyszłym mamom, np. probiotyk ginekologiczny w ciąży lub probiotyk z witaminą D3, pamiętaj jednak, że zawsze warto skonsultować się z lekarzem, przed rozpoczęciem przyjmowania probiotyków.

Czas na pielęgnację

W ciąży nie przestawaj dbać o siebie. Oczywiście unikaj kosmetyków z agresywnymi składnikami aktywnymi. Nawilżaj za to całe ciało odżywczymi balsamami i olejkami. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko pojawienia się rozstępów. W ciąży możesz też farbować włosy farbami bez amoniaku, wykonywać manikiur hybrydowy i korzystać z masażu, ale tylko wykonywanego przez profesjonalne masażystki i przeznaczonego dla kobiet w ciąży.

Bibliografia:

  1. https://hpba.pl/suplementacja-w-ciazy/
  2. https://mamaginekolog.pl/manicure-hybrydowy-w-ciazy/
  3. http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here